‘De cultuur was een schok…. in positieve zin!’

Kevin van der Plas

Functie

Servicemonteur

‘De cultuur was een schok…. in positieve zin!’

Servicemonteur Kevin van der Plas was op zoek naar een werkgever waar hij zich écht thuis zou voelen. Hij had contact met meerdere partijen, maar het gesprek met Marc de Koning maakte het verschil. ‘Marc stelde niet alleen vragen over mijn werkervaring, maar wilde ook echt weten wie ik ben en wat ik nodig heb. Mijn thuissituatie is niet standaard, dus een flexibele aanpak was belangrijk. Hoe fijn dat er met je meegedacht wordt en gekeken wordt naar wat wel kan.’ Het persoonlijke contact en de betrokkenheid van het bedrijf gaven de doorslag. En zo begon Kevin op 2 april 2024 bij Koning Koudetechniek.  

‘Toen ik hier begon was de cultuur een schok. In positieve zin dan, hè. Niemand voelt zich hier beter dan de rest. Je bent vrij om te vragen en zeggen wat je wil. Er wordt met je meegedacht. Die open cultuur en vrije manier van communiceren vind ik fantastisch. Ik ben hier met open armen ontvangen, werd niet raar aangekeken omdat ik van een ander bedrijf kwam. Als servicemonteur zie je je collega’s wat minder vaak. Maar als je elkaar ziet, voelt dat meteen goed. Daarnaast is het heel gezellig hier. Ze houden wel van een feestje.’  

Bij de Koning wordt er echt naar je geluisterd 

 ‘De sfeer hier is goed, vriendelijk en open. Bij mijn vorige werkgever was het contact zakelijk en afstandelijk. Bij De Koning is dat totaal anders. De directeuren kennen iedereen bij naam en er wordt echt naar je geluisterd. Als je aangeeft dat iets niet lekker loopt, wordt daar direct actie op ondernomen. Bijvoorbeeld mijn telefoon, die was nogal traag. Er wordt meteen een nieuwe geregeld. Het is hier normaal om te vragen en te zeggen wat je wilt. Dat past perfect bij mij.’ 

Geen dag hetzelfde, dat is heerlijk

‘Wat ik zo mooi vind aan mijn werk als servicemonteur? Het afwisselende werk en de vrijheid die je hebt. Ik ga heel goed op verschillende werkplekken en verschillende klussen. Elke dag is anders, heerlijk. Ik stap binnen bij een klant met een probleem en zorg ervoor dat ik vertrek met een tevreden klant. Dat geeft energie. Net als het oplossen van storingen die niet zo voor de hand liggend zijn en het klantcontact mij energie geven. De koeltechniek geeft ook stabiliteit voor de toekomst en is altijd in ontwikkeling. Het is een breed vak en dat maakt het zo interessant.’ 

Goede planning en geen storingsdienst

‘De manier waarop De Koning de planning organiseert, draagt ook bij aan mijn werkplezier. Je krijgt meldingen op volgorde van prioriteit, zodat je nooit de druk voelt om meerdere storingen tegelijk op te lossen. Je kunt je volledig focussen op waar je op dat moment mee bezig bent. De samenwerking met de planning is top en vrij uniek in onze wereld. Hier denken de planners echt met je mee. Toen ik hier begon droeg ik grotendeels alleen de zorg voor mijn twee kinderen. Je snapt dat dit, in combinatie met fulltime werken, soms passen en meten is. Ook als je privé een belangrijke afspraak hebt, zoals een oudergesprek op school, dan wordt daar zoveel mogelijk rekening mee gehouden.

Ook fijn: De Koning heeft geen vaste storingsdienst. Ze bellen als er een melding in jouw omgeving is met de vraag of je er naartoe kunt. Kun je een keer niet, even goede vrienden. Sowieso zijn er bij De Koning nauwelijks storingen, omdat de kwaliteit van hun koelinstallaties zo goed is. In 2024 waren het er buiten kantoortijden slechts 52. Ook een pluspunt is dat De Koning de meldingen goed filtert; moet het per se in de avonduren of het weekend of kan het ook anders? In 10 maanden tijd ben ik 5 keer gebeld en 3 keer werkelijk weggeweest. Ongekend, bij mijn vorige werkgever had ik dat in 1 dienst. Je snapt dat dit veel rust geeft.’  

Een familiebedrijf met korte lijnen

‘Je bent altijd wel in contact met de familie De Koning. De lijntjes zijn kort. Ze denken met je mee en staan open voor dingen die je zelf aandraagt. Algemene kennis en ervaring worden gedeeld, je kunt vragen stellen in de groep, ik beschik over de juiste tools en gereedschappen. Het is goed georganiseerd. Je bent hier geen nummer, je wordt echt gezien. Buiten het werktechnische word ik soms gebeld met simpelweg de vraag “Hoe gaat het met je?” Typisch De Koning.’ 

De Koning vraagt naar je toekomstplannen, er is een Trainings- en Opleidingscentrum om kennis te delen en van elkaar te leren. Ook heb ik al eens een paar dagen een monteur mee gehad die wellicht de switch van koeltechniek naar service wil maken. Hartstikke goed en leuk om je kennis en ervaring te delen met mogelijk nieuwe collega’s. ‘ 

Dit ga je nergens anders vinden

‘Mijn werkswitch naar De Koning is echt een openbaring. De manier van werken, de installaties waaraan je werkt, de waardering, hoe je gezien wordt. Ik kan je zeggen: dit ga je bij geen enkele andere werkgever vinden.’ 

Samen succesvol

Koeltechniek is altijd in ontwikkeling. Wij dus ook. Deze ontwikkelingen én de groei van Koning Koudetechniek doen wij natuurlijk niet alleen. Al sinds het bestaan van Koning Koude geloven wij in het gevoel van samen, want dan maak je pas écht verschil. Samen houden we innovaties bij, samen creëren we elke dag passende oplossingen voor onze klanten en samen maken we Koning Koudetechniek. En daar zijn we trots op.

Contact opnemen
0492 344 555