‘Wij zijn de storingen voor, ook op zomerse dagen’

Gijs Relou

Functie

Servicemonteur

‘Wij zijn de storingen voor, ook op zomerse dagen’

Een storing in de koeling. Dat wil je niet. Al helemaal niet op warme, hete dagen. ‘Hoe vaak wij erop uit moeten met die zomerse dagen? Maar een enkele keer per jaar’, zegt Gijs Relou, servicemonteur. Best bijzonder, want de kans op uitval is in de zomer groter dan bij koudere temperaturen.

Hoe Koning Koudetechniek dat fixt? Gijs vertelt.

‘Eigenlijk is het heel simpel. Het komt voornamelijk door onze service en onderhoud vooraf. Daarmee voorkomen wij dat installaties uitvallen. Verschillende keren per jaar komen wij bij alle installaties. Dan controleren wij alles. We zorgen er ook voor dat de condensors en gascoolers op het dak gereinigd worden en schoon zijn. Hiervoor hebben wij speciaal één persoon rondrijden. Dat is een sterk punt van ons, daarmee voorkom je storingen op warme dagen.

Hoe ga je te werk bij een storing?

‘Heb je een storing, dan is het belangrijkst dat je eerst kijkt waar de storing vandaan komt. Heb je de oorzaak gevonden, dan kun je gaan repareren. Als je zomaar iets vervangt is de kans groot dat het weer terugkomt. Daar is de klant niet mee geholpen. Tijdens het oplossen van een storing kijk je als servicemonteur ook altijd of het nog beter, makkelijker kan. Dat koppel je terug aan je collega-monteurs. Zo blijven wij bijleren, zowel de jonge als oudere monteurs. Er blijven dingen veranderen. Dat houdt ons werk leuk, de variatie, veel verschillende installaties.’

Krijg je het altijd zelf opgelost?

‘Ja, wij kunnen vrijwel alle storingen meteen zelf oplossen. Omdat we al onze installaties zelf bouwen in de werkplaats te Bakel, kunnen we onze installaties servicevriendelijk maken én hebben we alle onderdelen zelf op voorraad. Sowieso probeer je als servicemonteur alle standaardonderdelen in de bus te hebben. Dat scheelt ons een extra ritje naar de zaak en de klant is meteen geholpen. Hebben we een onderdeel niet bij dan ligt het op de zaak op voorraad. We zijn dus niet afhankelijk van externe leveranciers voor spoedreparaties. Dat maakt dat we altijd snel kunnen handelen en de klant meteen kunnen helpen. Bij ons is alles erop gericht om de installatie van de klant zo snel mogelijk weer te laten draaien.’

En als die zomerse dagen zich aandienen?

‘Dan zijn we uiteraard extra alert. We kunnen op afstand in de machinekamers kijken, je bent alert op geluiden of trillingen die op een lekkage kunnen duiden. Op afstand kunnen wij veel zien. Zit er bijvoorbeeld een condensor dicht, dan zien we de druk oplopen. Dan weten we, dit is niet goed. Als we alarm krijgen op temperatuur dan gaan we erheen om te kijken. Alles wordt bij ons 24 uur per dag gemonitord.’

En als er dan toch een melding komt?

‘Dan lukt het in de meerderheid van de gevallen om de storing op afstand op te lossen. En die enkele keer dat dat niet lukt, rijden we er natuurlijk meteen heen. Ik of een van mijn collega-monteurs, er is altijd iemand snel ter plaatse. Maar nogmaals, dat is bij ons uitzondering. We hebben zelfs geen vaste storingsdienst. Dat zegt genoeg.’

 

Samen succesvol

Koeltechniek is altijd in ontwikkeling. Wij dus ook. Deze ontwikkelingen én de groei van Koning Koudetechniek doen wij natuurlijk niet alleen. Al sinds het bestaan van Koning Koude geloven wij in het gevoel van samen, want dan maak je pas écht verschil. Samen houden we innovaties bij, samen creëren we elke dag passende oplossingen voor onze klanten en samen maken we Koning Koudetechniek. En daar zijn we trots op.

Contact opnemen
0492 344 555