Boomkwekerij Fleuren
“Dan weet je: dit bedrijf staat helemaal achter hun product”
Teboza Helden
Het begon allemaal met een aanstaande verbouwing en een tip van een tevreden buurman, boomkweker Fleuren. Dat leidde Teboza, één van de grotere asperge- en aspergeplantentelers in Nederland, naar Koning Koudetechniek. ‘Precies,’ zegt directeur Rik Kursten, ‘zo is het balletje gaan rollen.’ Hoe het verder rolde en de samenwerking verliep? Dat vertellen directeur Rik Kursten, operations manager Konrad Cyba en manager maintenance Peter van Ham van Teboza.
‘We kwamen allereerst in contact met Marc en Bram, van verkoop en sales’, zegt Rik. ‘Die eerste fase is aftastend: snappen we elkaar? Na een goed eerste gesprek en een rondleiding in Bakel, kom je dan al snel bij de technische eisen.’ ‘Wat willen we nou precies, welk temperatuurregime hebben we nodig’, vervolgt Konrad. ‘Bij Teboza werken we met een mix aan temperaturen. Is het buiten 25 graden dan komen onze asperges vers van het land warm de koeling binnen, maar we hebben ook producten die al gesorteerd, verpakt of bewerkt zijn en die dienen vervolgens koel gehouden te worden.’
‘Je hebt verschillende manieren van koelen en ieder heeft daar zijn eigen visie op. De visie van Koning Koudetechniek paste het beste bij ons’, zegt Rik. ‘Ja,’ vervolgt Konrad, ‘de CO2 techniek en het feit dat het een professionele, gedegen partij is, gaven de doorslag. We wilden graag de nieuwste technieken, digitaal uitlezen via de app, dat soort zaken. En natuurlijk draait het om vertrouwen. Want kijk, wij weten heel goed wat we willen, maar koeltechniek, daar hebben wij geen verstand van.’ Rik vult aan: ‘Ook het feit dat De Koning groot is geworden in de retail, gaf veel vertrouwen. Dat fijnmazige retaillandschap kennen wij als geen ander. Wij weten wat er gebeurt als er in de supermarkt een koeling uitvalt. Het feit dat Koning Koudetechniek dát aankan én ervoor openstaat om andere markten te betreden, juist dat gaf heel veel vertrouwen.’
‘De Koning toonde aan wat de mogelijkheden en het energieverbruik zouden zijn als we ook onze bestaande koeling zouden aansluiten op de nieuwe techniek. Als ik je vertel dat we hier nu verbouwd en uitgebreid hebben zonder verzwaring van het stroomnet, dan snap je dat we daar wel op aansloegen. Dus waar het begon met koeling voor onze nieuwe bedrijfshal besloten we gaandeweg ook de bestaande cellen op de nieuwe techniek aan te sluiten. Tel daarbij op dat de bouwperiode relatief kort was en je snapt: druk op de ketel.’ Peter vervolgt: ‘Toen de kogel door de kerk was, ging het snel. Samen met Rob de Corte, projectleider bij Koning Koudetechniek, gingen we plannen. Dat verliep allemaal erg soepel en rap. De mensen van Koning Koudetechniek werken sowieso enorm zelfstandig. De dag voor ze beginnen komt er een enorme truck. Daar laden ze hun eigen hoogwerkers uit, alle spullen worden in prachtige rekken naar binnen gereden. Het hele proces is van begin tot eind van ongekende professionaliteit. Dat is echt indrukwekkend.’ ‘Ja, het is de beste crew die ik ooit bezig gezien heb. Zo professioneel en zelfstandig’, vult Konrad aan.
‘Er werkte hier een vaste ploeg monteurs, onder leiding van koelmonteur René Martens. Stuk voor stuk professionals’, vervolgt Peter. ‘Ze wisten precies wat ze moesten doen, wat wel en niet kon, wat onze regels waren. Nette mensen, verzorgd, ook heel belangrijk. Met René verliep de communicatie uitstekend.’ ‘Mooi om te zien’, zegt Konrad: ‘in de ochtend staken ze even de koppen bij elkaar, plan erbij en dan aan de slag; heel goed geregeld. Je ziet en hoort ze bijna niet, ze gaan hun gang en wij kunnen gewoon doorwerken.’ ‘Ik kan je verzekeren, dat gaat bij veel partijen echt heel anders’, lacht Rik.
‘Waarmee ik het blijst ben,’ vervolgt Rik, ‘is dat er ondanks de tijdsdruk toch goed de tijd voor de voorbereiding genomen is. Daar hebben we in het verdere proces veel profijt van gehad.’ Konrad vult aan ‘ze waren goed voorbereid voor de klus, bijna alles werd kant en klaar in Bakel gemaakt.’ ‘Ja, zelfs de leidingen waren geprefabriceerd’, zegt Peter. ‘Kijk,’ vervolgt Rik, ‘elke dag worden supermarkten omgebouwd, dat is sterk gereguleerd. Maar in de agrosector wordt niet elke dag een nieuwe hal opgeleverd met zoveel techniek als wij hier hebben. Dan zie je wel dat zo’n partij als De Koning echt het verschil maakt. Had je me een jaar geleden gevraagd, hoe het er hier qua koeling zou uitzien dan waren we hier niet op uitgekomen.’ ‘Nee,’ vervolgt Konrad, ‘dat is echt de ervaring, kennis en kunde van De Koning. Zij hebben ons zo goed begeleid, volledig ontzorgd.’ ‘Ik zal je zeggen,’ vervolgt Rik, ‘als mij nu iemand zou vragen, ik heb geen tijd voor een heel offertetraject met wie moet ik in zee? Dan is dat Koning Koudetechniek. Dat heeft alles te maken met hun voorbereiding, de communicatie, structuur van werken, hun mensen. Volgens mij zijn de medewerkers ook allemaal heel trots op het bedrijf. Dat stralen ze in ieder geval wel uit.’
‘Ze hebben alles geleverd, alles werkt. Zo geruisloos als ze gekomen zijn, zo geruisloos zijn ze ook weer vertrokken. We hopen dat we ze nu nog maar 1 keer per jaar zien, bij het jaarlijks onderhoudsgesprek’, lacht Konrad. ‘Ja,’ vult Rik aan, ‘ik ben benieuwd naar het stukje dienstverlening dat nu volgt: de monitoring en service. Maar gezien hun achtergrond en klantendatabase maak ik me daar geen enkele zorg over.’
Vraag vrijblijvend koeladvies aan en één van onze koeltechnisch experts neemt contact met je op!